Yakushima! Tym razem szczęście trochę dopisało ;) Pogoda była dość ładna (nie padało) i nawet zaświeciło słońce. Oryginalny plan przewidywał trekking przez las Shiratani Unsuikyo ale dnia następnego. Prognoza zweryfikowała plan. Trekking trzeba było zrobić dziś bo jutro ma lać cały dzień. Po pobudce o 5:30 rano, 3 godzinach podróży i dwóch aspirynach zrobiliśmy ok 9 km przez góry i lasy :) Zdjęć nie ma dużo ale też nie było co fotografować. Miejsce owszem wyjątkowe ale ciężko było znaleźć choć przyzwoitą kompozycję do zdjęcia nie mówiąc już o dobrej. Sam szlak łatwy ale momentami są trudniejsze podejścia i zejścia po śliskich kamieniach czy splątanych korzeniach drzew. Są też odcinki gdzie trzeba przejść przez rzekę i w przypadku ulewy może się okazać, że tego przejścia nie ma i trzeba wracać. Załączona mapka (pod zdjęciami) wskazuje te miejsca wykrzyknikami. Optymalna trasa jaką warto zrobić to pętla Bugyosugi Course. Byliśmy w punkcie 14 ale oznaczony wcześniej „moss covered forest floor” nie jest tak ładny jak to co można zobaczyć na Bugyosugi Course między punktami 8-11. Dodatkowym plusem jest to, że na tej trasie jest zdecydowanie mniej ludzi a to ze względu na trudność trasy czyli większą ilość podejść i zejść. Technicznie nie ma nic zaskakującego. Trasę warto zrobić po kolei czyli od punktu 1 do 12. Warto mieć ze sobą kijki, kurtkę przeciw-deszczową i pokrowiec na plecak bo Yakushima to kraina deszczowców – jak mówią tubylcy pada przez 35 dni w miesiącu ;)
Jak tylko wrócę do domu, zrobię skan mapy i wrzucę w na stronę w pdf.

Uwagi praktyczne.
Do lasu i tras trekkingowych można dotrzeć na trzy sposoby:
- wynająć auto,
- taksówką,
- wynająć bus i przewodnika,
- autobusem komunikacji miejskiej,
Nie wiem ile kosztuje taksówka ale spodziewam się, że nie jest to najtańsze rozwiązanie bo taksówki w Japonii są generalnie drogie. Wypożyczenie auta też nie jest tanie (5000-7000 jpy/dobę + paliwo) a droga do parku jest bardzo kręta z mijankami w górnej części. Obecnie na kilku odcinkach trwa remont. Bus z przewodnikiem to koszt 3000 jpy od osoby plus 500 jpy za wstęp do parku natomiast zwykły autobus linii 21 to 1100 jpy od osoby. Ceny przejazdu w obie strony. Autobus jeździ z portu pod samo wejście na szlak. Przystanki są numerowane (20-29) i są na żądanie a komunikaty o przystankach są w języku angielskim. Autobus jeździ tylko 4 razy w ciągu dnia, wyjazdy z portu są o godzinach 8:20, 10:40, 14:00, 15:30. Zważywszy, że trekking zajmuje ok 4 godzin wyjazd po godzinie 10:40 nie ma za bardzo sensu. My zdążyliśmy na autobus o 10:40 dzięki temu, że wypłynęliśmy pierwszym promem z Kagoshima.
Prawie na przeciwko przystanku 21 (Miyanourako Iriguchi) znajdują się skrytki na bagaż gdzie można bezpiecznie zostawić walizkę na cały dzień – koszt 500 jpy. Na miejscu nie ma sklepów ani schronisk gdzie można kupić jedzenie więc przed wyjazdem należy zaopatrzyć się w lunch.